100% elektrisch aangedreven E-Ducato, E-Doblò en E-Scudo

100% elektrisch aangedreven E-Ducato, E-Doblò en E-Scudo

FIAT Professional trekt het doek van een nieuwe generatie van de Ducato, Doblò en Scudo 2024, die nu ook allemaal leverbaar zijn met een 100% elektrische aandrijflijn. Verder zijn flinke stappen gemaakt op het vlak van connectiviteit en met ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) om de bedrijfsmatige inzet van deze lichte bedrijfswagens te omringen met meer gebruiksgemak, innovatie, duurzaamheid en uiteraard ook elektrische mobiliteit. Dat laatste is hoogst interessant met het oog op de komst van emissievrije zones voor bedrijfswagens in nabije jaren in veel Nederlandse steden.

FIAT Professional is vandaag de dag leidend met elektrische bedrijfswagens die de concurrentie altijd net een stap voor zijn. Het is het enige merk met zeer uitgebreide op- en ombouwmogelijkheden. De Ducato is bovendien al sinds 1981 uiterst populair als basis voor campers en is onlangs al voor de 15e keer op rij bij Promobil door lezers van Auto Zeitung beloond met de titel ‘Best Camper Base’. De nieuwe generatie bedrijfswagens van FIAT Professional is onthuld tijdens een Stellantis Group event op de eigen testfaciliteit Balocco nabij Turijn. Daar zijn tegelijk de nieuwste bedrijfswagens van andere merken van de Stellantis Group gepresenteerd.

Nieuwe Ducato 2024: een winnend project

De Ducato wordt geleverd in meer dan 80 landen. Het is een van de bestverkopende modellen in de recente historie van FIAT met 3,5 miljoen verkochte exemplaren in meer dan 40 jaar. De nieuwe Ducato maakt op alle vlakken een stap vooruit als het gaat om comfort, veiligheid en technologie. Een van de grootste innovaties bij de E-Ducato 2024 is een nieuw accupakket met een capaciteit van 110 kWh. Hiermee is een actieradius mogelijk tot maar liefst 420 km* volgens de gecombineerde WLTP-cyclus, wat 30% meer is dan bij de uitgaande E-Ducato. De elektromotor is goed voor 200 kW (270 pk) met een maximum koppel van 410 Nm.

Het oplaadsysteem is compleet nieuw en omvat twee on board-laders waarmee tot 11 kW met wisselstroom (AC) is te laden en tot 150 kW met gelijkstroom (DC-snelladen). In slechts 55 minuten is het accupakket dan op te laden tot 80%  

Drie rijmodi

De nieuwe E-Ducato biedt drie rijmodi:  Eco, Normal en Power. De bestuurder kan daarmee zelf de balans bepalen tussen prestaties en maximale actieradius. Bij elke modus zijn de acceleratie en topsnelheid verschillend. De mate van terugwinnen van remenergie is te regelen met peddels achter het stuurwiel, variërend van maximale regeneratie tot nagenoeg vertragingsvrij uitrollen: de freewheeling mode.

De Ducato 2024 is verder leverbaar met de nieuwste generatie MultiJet-dieselmotoren die voldoen aan de Euro 6E-norm. De dieselversies van 88 kW (120 pk), 103 kW (140 pk) en van 132 kW (180 pk) zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een nieuwe 8-traps automaat is mogelijk in combinatie met de twee krachtigste vermogensvarianten.

Dankzij een nieuw, meer aerodynamisch design pakken verbruik en CO2-emissie gemiddeld 9% lager uit in vergelijking met de vorige generatie Ducato. Het maximum koppel tot 450 Nm behoort tot het hoogste in dit bedrijfswagensegment. De nieuwe Ducato en E-Ducato bieden tot 17 m3 laadvolume en een laadvermogen tot 1.500 kg. 

Meer elektronische rijassistentie 

In de nieuwe Ducato staat de bestuurder een reeks nieuwe assistentiesystemen (ADAS) ter beschikking, zoals Full Brake Control System, Traffic Sign Recognition, Lane Departure Warning en Attention Assist en Intelligent Speed Assist. Verder zijn er nog Adaptive Cruise Control met stop-and-go functie, Lane Centering en Traffic Jam Assist. Deze laatste drie ADAS-systemen maken met de Ducato level 2 autonoom rijden mogelijk. Dan accelereert, remt en stuurt de auto zelfstandig, rekening houdend met de verkeerssituatie, waarmee de nieuwe Ducato tot de veiligste in zijn segment gerekend kan worden. 

Het interieur, dashboard en stuurwiel zijn van een nieuw ontwerp. Kwaliteit en gebruiksgemak waren hierbij leidend. Keyless Entry and Go is nu standaard op de E-Ducato. Dat geldt ook voor de elektronische handrembediening en een infotainment- en navigatiesysteem met 10-inch display. De E-Ducato biedt volledige connectiviteit, inclusief specifieke EV-features. Ook het instrumentarium is volledig digitaal met een 7-inch display. Standaard op zowel de elektrische als alle dieselversies is een achteruitrijcamera met dynamische gidslijnen.

Meer opbergvakken

Opvallend zijn ook de nieuwe deurpanelen van de nieuwe Ducato met meer vakken voor het opbergen van spullen. Airconditioning is standaard. De stoelen bieden door hun vorm meer zitcomfort en ergonomie, terwijl de nieuwe elektrische stuurbekrachtiging bij de E-Ducato zorgt voor precieze besturing en handling, ook met volle laadruimte.

Professionals zijn gebaat bij gebruiksgemak. Daarom is een draadloos oplaadstation voor de mobiele telefoon aan boord van de E-Ducato. Er zijn ook USB A- en C-poorten, plus een 220 volt stopcontact centraal in het dashboard. Een verwarmbare voorruit zorgt voor comfort en veiligheid. De digitale achteruitkijkspiegel en parkeersensoren rondom zijn zeer welkome hulpen bij het parkeren.

Design exterieur

Vooral de voorzijde van de Ducato valt op door een nieuw design dat zorgt voor een lagere luchtweerstand. De grille is van een nieuw ontwerp, net als de bumpers en de skidplate. De E-Ducato heeft Full Led-koplampen en de achterlichten zijn van een nieuw ontwerp met zwarte accenten.

FIAT Doblò en E-Doblò: vernieuwing van een bestseller  

Met een vernieuwd design, meer verfijnde rijprestaties en toegenomen veiligheid gaan de Doblò en E-Doblò een nieuwe fase van hun carrière in. Beide hebben dezelfde laadruimte-afmetingen. De actieradius van de E-Doblò neemt toe tot aan 330 km volgens de gecombineerde WLTP-cyclus en een warmtepomp zorgt daarbij voor betere efficiëntie en rijcomfort. De elektromotor is eveneens zeer efficiënt. Die levert een vermogen van 100 kW (136 pk). De topsnelheid is begrensd op 135 km/uur en de acceleratie van 0-100 km/uur kan in 11,2 seconden. Ook in de E-Doblò kan met  peddels achter het stuur de mate van regeneratie van remenergie bepaald worden. Dat kan in drie niveaus. Verder is te kiezen uit drie rijmodi: Normal, Eco en Power.

De Doblò heeft een on board-lader van 7,4 kW, optioneel is er een 11 kW driefase-lader. DC-snelladen kan met maximaal 100 kW, waarmee het accupakket in 30 minuten tot 80% is te laden. De nieuwe Doblò komt met een Magic Plug, een stopcontact voor bijvoorbeeld elektrische gereedschappen of andere elektrische apparaten met een maximale spanning tot zelfs 400 volt.   

De veiligheid is gediend met een nieuwe Magic Mirror, een digitale achteruitkijkspiegel die het beeld van twee camera’s kan weergeven. Eentje zit onder de rechterbuitenspiegel en biedt een breedbeeldweergave van de weg naast de Doblò, zodat bij het rechtsaf slaan fietsers goed zichtbaar zijn. De andere camera zit boven de achterdeuren en zorgt voor een projectie van de situatie achter de auto. De Doblò beschikt over diverse ADAS-systemen, zoals Intelligent Speed Assist, Lane Keep Assist, Driver Attention Alert en een Advanced Emergency Braking System. Optioneel is er nog Adaptive Cruise Control met Stop Function.  

Design 

De voorzijde van de Doblò is opnieuw ontworpen en is voorzien van nieuwe ecoLED-koplampen. Op de achterzijde prijkt een nieuw logo. Ook komen er twee nieuwe carrosseriekleuren: Volare Blu en Toscana Green (alleen voor de Combi-versie). In het interieur vallen een nieuw vormgegeven stuurwiel met het nieuwe FIAT-logo en nieuwe stoffen stoelbekleding op. FIAT Professional biedt keuze uit diverse voorzieningen en stoel- en opbergmogelijkheden om aan de wensen van de gebruikers te kunnen beantwoorden. Veel aandacht is geschonken aan isolatie voor een zo comfortabel mogelijk geluidsniveau in het interieur.

Connectiviteit en infotainment 

De FIAT Doblò biedt nieuwe connectiviteits- en infotainmenttechnologie. Zo is een gekoppelde smartphone via toetsen op het stuurwiel óf met spraak te bedienen. Het Uconnect-infotainmentsysteem omvat verder een kleurendisplay van 10-inch met aanraakbediening, geïntegreerde navigatie, radio en een gekoppelde achteruitrijcamera. Het systeem is compatibel met Apple Carplay en Android Auto.

Nieuwe Scudo: multifunctioneel, slim en ook 100% elektrisch

De FIAT Scudo heeft eveneens een moderner ogend front met Full Led-koplampen. Ook is er een nieuwe carrosseriekleur Titanium Grey. In het interieur valt een volledig nieuw instrumentenpaneel op en een nieuw vormgegeven dashboard met een groot dashboardkastje en bekerhouders. Pookknop en stuurwiel zijn van een nieuw ontwerp en de zitpositie is comfortabeler. De gewijzigde middenconsole is voorzien van een 10-inch touchscreen. Ook bovenop het dashboard en in de middenconsole zijn er ruime opbergvakken. De bekerhouders aan weerszijden van het dashboard zijn ook geschikt om er een smartphone rechtop in te zetten. Onderin de middenconsole bevindt zich een plateau met plek voor twee smartphones naast elkaar. Een daarvan is voorzien van een inductielader voor draadloos opladen, bij de andere plek is die als optie mogelijk.

Compact vanbuiten, ruim vanbinnen 

Met een hoogte van slechts 190 cm biedt de Scudo toch opvallend veel laadruimte tot 6,6 m3 en een laadvermogen tot 1.400 kg. De Scudo is er in verschillende versies, lengtes en laadruimte-inrichtingen om te beantwoorden aan specifieke behoeften van beroepsmatige gebruikers. Heel slim is de Magic Cargo-functie, waarmee de lengte van de laadruimte van de korte standaardversie is te vergroten naar 3,67 m en die van de langere Maxi-versie naar 4,02 m. De rugleuning van de bijrijdersstoel kan, wanneer neergeklapt, dienen als bureaublad voor een laptop of tablet of voor de lunch. De Scudo is leverbaar met een bestuurdersstoel en daarnaast een bank met twee zitplaatsen en daaronder bergruimte, of met twee individuele stoelen voorin.

   

Compromisloos elektrisch 

De efficiënte elektromotor in de E-Scudo levert 100 kW (136 pk) en een koppel van 260 Nm. De topsnelheid is begrensd op 130 km/uur. Om het rijbereik te optimaliseren kan in de E-Scudo remenergie worden teruggewonnen. Dat kan in vier standen, in te stellen met de peddels achter het stuurwiel. Er is te kiezen uit twee accupakketten, van 50 of 75 kWh. De eerste biedt een volledig elektrische actieradius tot 224 km in gecombineerde WLTP-cyclus. De 75 kWh-variant levert met dezelfde krachtbron een maximale actieradius van 350 km volgens WLTP. Verder zijn er diverse dieselopties voor de nieuwe Scudo, gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak of een 8-traps automaat. Bij de E-Scudo is het maximale laadvermogen 1.250 kg, bij de dieselversies 1.400 kg.  

Connectiviteit en bestuurdersassistentie voor meer efficiëntie 

De nieuwe Scudo is in zijn segment toonaangevend met connectiviteit en infotainment en vooral door functies die nuttig zijn voor de professionele gebruikers. Het standaard leverbare systeem heeft een 5-inch touchscreen, plus DAB-radio en een USB-poort. Koppeling van een smartphone is mogelijk, zodat de bestuurder een binnenkomend telefoontje kan beantwoorden zonder de ogen van de weg te halen.

Het premium infotainmentsysteem voorziet in een 10-inch kleuren touchscreen met DAB-radio, MP3-speler, 4 USB-poorten en een WiFi-verbinding. Via Apple CarPlay en Android Auto zijn daarvoor geschikte telefoons te koppelen. Bediening kan met stem, knoppen, touchpad of touchscreen. Alle door Apple Carplay ondersteunde apps zijn daarmee gemakkelijk te gebruiken en goed toegankelijk. Met Android Auto zijn alle apps te zien op het display, zodat de bestuurder de content, Google Maps en Google Play Music veilig en gemakkelijk kan gebruiken.  

Ook de Scudo heeft de nieuwe Magic Mirror, net zoals de Doblò. Verder heeft de nieuwe Scudo standaard diverse geavanceerde rijdersassistentiesystemen (ADAS), waaronder Intelligent Speed Assist met Speed Limit Recognition, Driver Attention Alert en Lane Keep Assist. Daarnaast is er nog een Emergency Braking System met voetgangers- en fietsersherkenning, samen met Intelligent Speed Assist dat meehelpt om snelheidsovertredingen te voorkomen.

Werk en tijd besparen met Connected Services 

FIAT Professional manifesteert zich duidelijk als businesspartner door de nieuwe Ducato, Doblò en Scudo te leveren met UconnectTM Services. Daartoe behoort een Send&Go functie om direct vanuit een smartphone bestemmingen in het navigatiesysteem in te voeren. Bij de elektrisch aangedreven versies worden bestuurders bovendien continu geïnformeerd over de resterende actieradius.  

Met de FIAT App zijn diverse functies op afstand te bedienen, zoals de centrale portiervergrendeling, en het is mogelijk om hiermee de auto te lokaliseren. Voor meer comfort is het interieur bij de elektrische versies voor te verwarmen of te koelen. De Uconnected Services maken het ook mogelijk om een GPS-positie van de auto door te geven, bijvoorbeeld als assistentie onderweg nodig is of om in realtime een melding te krijgen als sprake is van inbraak of een poging tot het stelen van de auto.

Alle nieuwe bedrijfswagens van FIAT Professional hebben standaard een preventief onderhoudsprogramma. Via de FIAT App of de FIAT Professional webportal is er toegang tot voertuiginformatie om de onderhoudsstatus te monitoren en onderhoud te plannen.

FIAT Professional biedt volgens het programma ‘Fit for Mission’ ook mogelijkheden voor ondersteuning van bedrijven bij wagenparkbeheer. Er staan fleetmanagers drie niveaus van Connected Services ter beschikking. Het eerste is Task Management. Dat betreft het plannen van taken die de medewerkers gedurende de werkdag dienen uit te voeren met vermelding van tijden, bestemmingen en andere nuttige details. De bestuurder kan alle bestemmingen direct invoeren in de navigatie en ook updates sturen aan de fleetmanager.

Het tweede niveau betreft Task Management met route-optimalisatie. Opdrachten worden via een algoritme gerangschikt om reisafstanden te verminderen. Voor elektrische bedrijfswagens van FIAT Professional is er het derde niveau, waarbij in het opdracht- en routemanagement ook de actieradius en oplaadplanning worden betrokken. De medewerker wordt aan het begin van zijn werkdag geïnformeerd of alle bestemmingen met de beschikbare accucapaciteit zijn af te werken of dat tussen de afspraken door of tijdens een afspraak opladen nodig is. De ‘Fit for Mission’ diensten zijn te managen met de Free2move portal.

Opladen en energiebeheer

Om klanten van FIAT Professional te ondersteunen, biedt Free2move Charge een 360-graden ecosysteem dat naadloos laad- en energiemanagement levert om aan alle behoeften van de klant, waar en wanneer dan ook, te voldoen. Het betreft een compleet pakket aan diensten en producten om het opladen van het accupakket te managen, waarbij klanten zowel thuis als op de werkplek en onderweg toegang hebben tot verschillende laadoplossingen, inclusief alle daarvoor benodigde software, hardware, de installatie en aanvullende service.


Terug naar overzicht

Nieuws

Fiat professional pro days

Lees verder

Onze acties

  • Van:
  • Voor:
Bekijk actie

Werkplaatsafspraak

Vestigingen