De nieuwe Doblò: volledig elektrisch of met brandstofmotor
- Fiat professional zet de snelle ontwikkeling van zijn volledig elektrische productaanbod voort en lanceert de nieuwe E-Doblò.
- De nieuwe E-Doblò is het derde volledig elektrische voertuig van FIAT Professional.
- De nieuwe Doblò wordt ook leverbaar met diesel- en benzinemotoren.
FIAT PROFESSIONAL presenteert de nieuwe E-Doblò, de vijfde generatie van het succesvolle model en tevens de eerste volledig elektrische versie.
Met de lancering van de nieuwe E-Doblò zet FIAT Professional de elektrificatieprocessen voort die de afgelopen jaren zijn ingezet: FIAT Professional wil vanaf 2024 volledig elektrisch gaan in Europa en vanaf 2027 een volledig elektrisch assortiment aanbieden. De nieuwe E-Doblò is na de E-Ducato en E-Scudo, het derde elektrische model van FIAT Professional.
Tijdens de ontwerpfase werd veel aandacht besteed aan het comfort van het voertuig wat geresulteerd heeft in uitmuntende rijeigenschappen. Zo zijn de geluidsisolatie en vering ontworpen om stoten en trillingen te verminderen.
De mogelijkheid om de stoel aan de passagierszijde omhoog te brengen en het compartiment eronder te gebruiken voor dozen of breekbare voorwerpen zorgt voor extra nuttige opbergruimte.
Naast deze opbergmogelijkheden kan de Doblò cabine worden gebruikt als mobiel kantoor dankzij een draaibare tafel die ook fungeert als bureau.
Voor meer veiligheid zorgt de vernieuwde spiegel; een 5” digitale achteruitkijkspiegel die drie verschillende weergaven biedt: een achteruitkijkspiegel, een volledig zicht op de dode hoek en een parkeercamera aan de achterzijde die het zicht en de veiligheid verbetert.
Ten slotte is het dankzij een speciaal ontwikkeld stopcontact (e-PTO), (alleen beschikbaar op de E-Doblò), mogelijk om de elektrische energie die door de batterij wordt geproduceerd te gebruiken voor specifieke conversiebehoeften, zoals koeling of elektrisch gereedschap.
Ook in de volledig elektrische versie biedt de E-Doblò een laadvermogen van topklasse – tot 800 kg op beide wielbases – waardoor er tot 2 europallets kunnen worden geladen; terwijl de Doblò met verbrandingsmotor een laadvermogen tot één ton kan bereiken.
De FIAT Doblò is verkrijgbaar met lange- en korte wielbasis. De versie met lange wielbasis bereikt een maximum laadvolume van 3,9 m3 dankzij het extra laadluik onder de passagiersstoel.
De nieuwe Doblò wordt verkrijgbaar in twee lengtes en biedt een breed scala aan motoren die aan elke behoefte kunnen voldoen. Naast de elektrische versie zijn er twee dieselversies beschikbaar: een 1,5 liter van 100 PK met handgeschakelde versnellingsbak en een 1.5 liter van 130 PK met keus uit een handgeschakelde bak of een 8-traps automaat. En tot slot is er een 1.2 benzinemotor met 110 pk.
De volledige line-up zal samen met de prijzen later bekend gemaakt worden.
100% ELEKTRISCH
De introductie van het batterijpakket bracht geen structurele veranderingen met zich mee: de E-Doblò is verkrijgbaar in dezelfde afmetingen, eigenschappen en configuraties als die met thermische verbrandingsmotoren.
De nieuwe E-Doblò is uitgerust met een elektromotor van 100 kW en een batterij van 50 kWh die meer dan 280 km autonomie mogelijk maakt (WLTP-cyclus).
De elektrische bestelauto haalt een topsnelheid van 130 km/u en een maximumkoppel van 260 Nm. Bovendien biedt deze emissievrije versie unieke flexibiliteit en een eersteklas laadvermogen. Dankzij de “Quick Charge-modus”(tot 100 kW) kan in slechts 30 minuten 80% van de batterij (in gelijkstroom) worden opgeladen.
De bestuurder kan kiezen uit verschillende standen: Normaal, Eco en Power. Elke modus wijzigt de rijrespons van het voertuig, waardoor de prestaties van het voertuig worden verbeterd en geoptimaliseerd: “Normaal” wordt aanbevolen voor rijden in normaal verkeer; “Eco” verbetert het brandstof/energieverbruik en “Power” verbetert het piekvermogen van het voertuig.
VEILIGHEIDSFUNCTIES EN GEAVANCEERDE RIJ-HULPSYSTEMEN
De nieuwe FIAT Doblò is uitgerust met actieve veiligheids- en beveiligingssystemen. Het model biedt een volledig pakket, 17 in totaal, aan veiligheidsvoorzieningen en ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), waarmee het aan de top van het segment staat.
Beschikbaar zijn:
- Verkeersbordherkenning
- Active safety brake (vermindert de kans op een aanrijding)
- Lane Keeping Assist (waarschuwt de bestuurder waarschuwt als het voertuig de rijstrook verlaat en brengt het voertuig vervolgens geleidelijk terug in de juiste positie)
- Driver Attention Alert (houdt het aandachtsniveau van de bestuurder in de gaten en geeft aan wanneer het tijd is om te pauzeren.)
Om onder alle omstandigheden de beste prestaties en meer tractie te bieden (denk aan sneeuw, modder of zand) is de Doblò uitgerust met een Grip Control-systeem. Bij hellingen van meer dan 3% zorgt het Hill Descent Control-systeem voor een perfecte controle over het voertuig.
Ten slotte geeft het head-updisplay de bestuurder de belangrijkste informatie en zorgen de parkeersensoren voor en achter samen met de achteruitrijcamera voor gemakkelijk en veilig parkeren.
De geheel nieuwe Doblò en E-Doblò zullen worden geproduceerd in de Stellantis-fabriek in Spanje (Vigo) en profiteren van schaaleffecten. De geheel nieuwe Doblò profiteert van het bestaande en succesvolle City Van programma dat andere Stellantis-merken bedient.
Terug naar overzicht