
Aangepast design en Buggy Vision
Citroën Ami vernieuwd
- Origineel, speels, ondeugend en – bovenal – praktisch: Citroëns Ami viert zijn vierjarige jubileum op de Paris Motor Show 2024.
- De aanwezigheid van de Ami op de beurs begint met de Ami Tower: een baken dat al van verre zichtbaar is en iconische Ami-modellen samenbrengt, zoals de Ami Peps, Ami for All en Ami Rose Festival.
- Daarna volgt een voorproefje van de toekomstige Ami, die in 2025 op de markt komt. Met een nieuw gezicht dat er volwassener en vriendelijker uitziet zal hij het succesverhaal voortzetten, dat al meer dan 65.000 klanten heeft veroverd.
- De ontwerpers hebben deze nieuwe versie aangegrepen om de Ami Buggy Vision te creëren: een spectaculair stijlexperiment dat een stijlvolle avonturier introduceert, klaar om de weg op te gaan en watersportactiviteiten te ondersteunen!
Dit jaar viert Citroën de vierde verjaardag van de Ami, die bij zijn lancering in 2020 verraste, direct een succes werd en inmiddels een echt sociaal fenomeen is geworden. Met meer dan 65.000 verkochte exemplaren heeft de Ami de stedelijke én voorstedelijke mobiliteit op zijn kop gezet. De Ami biedt een flexibele, elektrische mobiliteitsoplossing in de vorm van een eigenzinnig ontworpen voertuig, waarin symmetrie een belangrijke rol speelt. Dankzij zijn betaalbaarheid, mogelijkheid om hem al vanaf 16 jaar te besturen, gebruiksgemak en innovatieve kenmerken, zoals een actieradius van 75 km en een snelheid tot 45 km/u, heeft de Ami het dagelijks leven van vele huishoudens veranderd. Hij is eenvoudig op te laden via een standaard stopcontact en geschikt voor twee personen.
Op de Paris Motor Show onthult Citroën twee wereldprimeurs. Allereerst is er de nieuwe generatie Ami, die in 2025 op de markt komt. Met een vernieuwd front dat zijn strakke, speelse stijl behoudt, bevat deze nieuwe Ami verwijzingen naar de iconische Citroën 2CV, onder andere door de geribbelde spatborden. Ook toont deze versie een nieuwe Night Sépia-kleur, die afgelopen april werd geïntroduceerd. Op basis van deze uitvoering hebben de ontwerpers de Ami Buggy Vision ontwikkeld: een conceptversie die avontuurlijk en nautisch geïnspireerd is. Daarnaast staat de Ami tentoongesteld in een toren die verschillende iconische modellen samenbrengt, waaronder de Ami Peps en Ami Rose Festival, als een uitnodigend baken op de Citroën-stand.
DE NIEUWE AMI ONTHULD IN PARIJS
De Citroën Ami is een atypisch voertuig dat de afgelopen vier jaar het autolandschap flink heeft opgeschud. De Ami heeft een unieke status verworven die breekt met traditionele normen en dichter bij de wereld van stripverhalen ligt. In de eerste helft van 2025 verschijnt een nieuwe versie, die tijdens een wereldpremière in Parijs wordt onthuld. Hoewel de afmetingen ongewijzigd blijven, krijgt de nieuwe Ami een vernieuwde voor- en achterzijde voor een persoonlijkere en herkenbare uitstraling, als een trouwe metgezel. Het vernieuwde front oogt vriendelijker en volwassener door de scherpere lijnen.
De koplampen zijn nu voorzien van een zwarte omlijsting, vergelijkbaar met oogleden, en zijn hoger geplaatst, aan de onderkant van de voorruit. Dit zorgt voor een expressievere uitstraling. Deze twee lampen worden verbonden door een nieuwe, bredere ‘smile’-capsule, die Ami’s vrolijke en welwillende karakter versterkt.
De voorkant van de Ami is eenvoudiger en strakker. Onder de voorruit bevindt zich een schuin aflopend gedeelte met het nieuwe logo van Citroën, schuin gepositioneerd alsof het gericht is op voorbijgangers. Vergeleken met de vorige generatie heeft de bumper een hoekiger en meer gevormd ontwerp. Aan de voorzijde zijn de overgangen scherper, met gesloten vormen en kubusachtige elementen voor de wielen die doen denken aan Lego-stenen. Deze elementen versterken de robuuste uitstraling en dienen als beschermende bumpers op de vier hoeken van het voertuig.
Symmetrie blijft een essentieel kenmerk van de Ami. Het draagt bij aan het karakter van de auto en helpt om de productiekosten laag te houden. Het aflopende vlak onder de voorruit wordt herhaald onder het achterraam, wat dynamiek toevoegt aan het silhouet van de Ami en een indruk wekt van voorwaartse beweging. Deze symmetrie wordt ook doorgetrokken in de deuren en spatborden. De spatborden verwijzen subtiel naar de iconische 2CV door middel van geribbelde accenten op het rechter voor- en linker achterscherm. Dit patroon is een verwijzing naar de iconische sleuven van de 2CV uit 1948. Hoewel er in 2025 77 jaar tussen deze twee Citroëns ligt, is de Ami een legitieme opvolger van de 2CV: net als zijn voorganger streeft hij naar eenvoud en gebruiksgemak voor iedereen.
De gesloten vormen aan de voorkant worden ook doorgevoerd in de grafische details aan de zijkant van de Ami. Zo hebben de wieldoppen een schaakbordpatroon met afgeronde hoeken en is er een sticker op het achterste zijpaneel aangebracht. Deze eigentijdse vormen, geïnspireerd door nieuwe technologie en de kunstwereld, versterken de aantrekkingskracht van de Ami op de jongere generatie.
WERELDPREMIÈRE VOOR HET AMI BUGGY VISION-CONCEPT
De expressieve Ami biedt een fantastisch speelveld, dat altijd al inspiratiebron was voor ontwerpers. De nieuwe versie van de Ami nodigt uit tot ontspanning en plezier. Op de stand schittert de Ami Buggy Vision, een volledig vrije stijloefening zonder deuren en met een open dak, geïnspireerd op het thema kitesurfen. Het resultaat is een praktische en functionele cruiser die ideaal is voor een dagje strand en een surfsessie. De Ami Buggy Vision is leuk, eenvoudig en 100% elektrisch, perfect voor buitenactiviteiten midden in de natuur.
De Ami Buggy Vision roept de sfeer op van een mooie zomeravond die doorgaat tot diep in de nacht, met zijn kenmerkende middernachtblauwe carrosserie. Deze kleur geeft het concept een elegante en natuurlijke uitstraling, gecombineerd met een zelfverzekerde en stoere look. Het witte dak voegt een verfijnde en lichte toets toe, zonder dat het avontuurlijke karakter verloren gaat. Deze witte kleur keert terug in de omlijning rond de zwarte decoratie op de voorzijde, die de lach en ondeugende expressie van de Ami benadrukt en het logo van het merk extra laat opvallen. Symmetrie blijft een basisprincipe van de Ami en daarom komt dit design ook aan de achterzijde terug.
Het avontuurlijke karakter wordt versterkt door de speciale brede banden, die de stabiliteit verbeteren en de auto een stoere uitstraling geven. De banden hebben een grof profiel voor extra grip en de velgen zijn voorzien van een wit Citroën-logo in het midden, wat bijdraagt aan het krachtige uiterlijk. De beschermende wielkastverbreders, uitgevoerd in zwart, geven een robuuste indruk. Deze worden benadrukt door witte stickers op de spatborden, met geometrische vormen die een energieke mix van ronde en strakke lijnen vormen, geïnspireerd op de wielkasten van het Oli Concept.
De Ami Buggy Vision neemt de karakteristieke ribbels op de spatborden over van de nieuwe Ami, een verwijzing naar de 2CV, net als de omhoog scharnierende ramen. De ronde gele koplampen, gemaakt van speciaal glas, versterken deze historische knipoog. Voor avonturen die doorgaan tot in de nacht is de Ami Buggy Vision uitgerust met een led-lichtbalk boven de voorruit.
Daarnaast is de Ami Buggy Vision voorzien van een slimme haak op de deuren, voor het bevestigen van een kitesurfplank. Deze beugel, gemaakt van gebogen plaatstaal, is eenvoudig over de deur te plaatsen en wordt vastgezet met spanbanden. Het Citroën-logo is simpelweg uitgesneden en dus zonder toevoeging van materiaal aangebracht. Ondanks het compacte formaat is er geen gebrek aan ruimte: zo is er een speciaal ontworpen bagageruimte voor het opbergen van de kitezeil en een kitesurfplank, compleet met decoratie, die perfect past bij het concept.
Binnenin biedt de Ami Buggy Vision extra comfort met nieuwe zitkussens in de karakteristieke Citroën Advanced Comfort®-stijl. De stoelen zijn uitgevoerd in een opvallende Infrared oranjerode kleur, die ook op het dashboard terugkomt en een mooi contrast vormt met het middernachtblauw van de buitenkant. Op het dashboard prijkt de slogan ‘Like No One’, opnieuw vormgegeven in een aquatische stijl, die het unieke karakter van de Ami Buggy Vision onderstreept.
DE AMI TOWER
De Ami Tower is bijna zes meter hoog en een opvallende verschijning bij de ingang van de Citroën-stand. De Ami Tower toont drie karakteristieke versies van de Ami. Deze toren is een herkenningspunt dat bezoekers uitnodigt om de diverse modellen te ontdekken. Het symboliseert de veelzijdigheid van een model dat aan uiteenlopende mobiliteitsbehoeften voldoet.
De modellen in de Ami Tower zijn:
My Ami Peps: een dynamische versie van de Ami, die de nieuwe kleur Night Sepia introduceert. Deze variant heeft een speelse, sportieve uitstraling en is uitgerust met speciale stickers, een achterspoiler en wieldoppen met een bloemmotief en witte accenten. Deze opvallende designelementen worden aangevuld met levendige kleuren, zoals het energieke Infrared rood en een frisse gele tint. Binnenin biedt My Ami Peps een reeks standaarduitrustingen die het dagelijks leven gemakkelijker maken, zoals een smartphonehouder, deurnetten met een oranje streep, een tussennetje, een gele tashaak en drie oranje opbergbakjes. Voor infotainment beschikt deze versie over de ‘My Ami Play’-interface, waarmee je smartphone verandert in een dashboard voor snelle toegang tot navigatie, muziek, radio en telefoongesprekken. Al deze functies zijn te bedienen via de Citroën Switch-knop op het stuur, zodat de bestuurder de ogen op de weg kan houden.
My Ami for All: een initiatief om mobiliteit terug te geven aan mensen met een handicap. Deze aangepaste versie richt zich op mensen die een of beide benen niet kunnen gebruiken. Dankzij functionele mechanische aanpassingen kunnen zij gemakkelijk het voertuig betreden, hun rolstoel opbergen en veilig rijden. Deze versie biedt mensen met een handicap vrijheid en autonomie, door middel van een compacte, betaalbare en eenvoudig te besturen elektrische mobiliteitsoplossing, waarvoor in sommige landen geen rijbewijs nodig is (in Nederland is een brommerrijbewijs vereist) en die ruimte biedt om een rolstoel mee te nemen.
My Ami Rose Festival: deze Ami-versie is ontworpen in samenwerking met het bekende duo BigFlo en Oli en is speciaal gedecoreerd voor deelname aan het Rose Festival. Dit festival, dat in 2022 door BigFlo en Oli werd opgericht, richt zich op het creëren van een innovatief, veelzijdig cultureel evenement met een blijvende aanwezigheid in Toulouse. Het Rose Festival heeft ook een sterke maatschappelijke component dankzij de oprichting van de Rose Association, die drie kerndoelen nastreeft: artistieke ontwikkeling van jong talent, culturele educatie met schoolprojecten en toegang tot cultuur voor kansarmen. Deze sociale betrokkenheid sluit goed aan bij de waarden die Citroën met de Ami wil uitdragen.