• Citroën presenteert de volledig nieuwe C5 Aircross; indrukwekkend veel ruimte op de achterbank, een royale bagageruimte en ‘C-Zen Lounge’-interieur met innovaties zoals het spectaculaire Waterfall Touchscreen en een uitgebreide Head-Up Display
  • Citroëns nieuwe SUV biedt de vrijheid om te kiezen uit verschillende geëlektrificeerde aandrijflijnen: HYBRID, Plug-in HYBRID en 100% elektrisch
  • Extra gemoedsrust dankzij uitzonderlijke elektrische actieradius van ruim 100 km in stadsverkeer met de Plug-in HYBRID en tot 680 km (WLTP) voor de elektrische versie
  • De verkoop van de nieuwe Citroën C5 Aircross start in de tweede helft van 2025


Met de introductie van de nieuwe C5 Aircross heeft Citroën binnen twee jaar zijn volledige modellenaanbod vernieuwd. Het nieuwe vlaggenschip vertegenwoordigt de beste expertise van een compleet productportfolio dat in verschillende marktsegmenten dezelfde waarden uitdraagt: comfort, toegankelijke en veelzijdige modellen, keuzevrijheid in aandrijving, een sterke identiteit en groot gebruiksgemak.

Met de nieuwe C5 Aircross start Citroën een nieuwe fase in het C-SUV-segment, dat in Europa van groot belang is. Dit model maakt alle beloften van de C5 Aircross Concept waar, die in het najaar van 2024 schitterde op de Autosalon van Parijs. De tweede generatie zet in elk opzicht een stap vooruit. Het ontwerp is krachtig en gespierd, maar ook slank en aerodynamisch doordacht. Het comfort stelt een nieuwe norm in het C-SUV-segment, met een zeer comfortabel interieur, met veel ruimte op de tweede zitrij en een royale bagageruimte die ongeacht de aandrijving even groot is. Aan boord ervaar je het gevoel van een hightech cocon dankzij o.a. vering voorzien van Progressive Hydraulic Cushions, innovatieve Advanced Comfort-stoelen en een gebruiksvriendelijk dashboard met groot Waterfall Touchscreen.

De nieuwe C5 Aircross biedt extra gemoedsrust dankzij rijhulpsystemen zoals Citroën Matrix LED-koplampen en Pack Drive Assist 2.0 én de keuze uit diverse geëlektrificeerde aandrijvingen. Daarmee zet hij nieuwe maatstaven: meer dan 100 km in elektrische modus voor de Plug-in HYBRID in stadsverkeer, tot 680 km (WLTP) voor de elektrische versie en meer dan 950 km (WLTP) voor de HYBRID.

Veel van de sterke punten van de nieuwe C5 Aircross zijn te danken aan het STLA Medium-platform van Stellantis, dat hiermee voor het eerst bij Citroën wordt geïntroduceerd. Dit platform is flexibel in afmetingen – met in dit geval een langere wielbasis voor meer binnenruimte – en geschikt voor zowel HYBRID als volledig elektrische aandrijvingen. Dankzij het slimme ontwerp is er ruimte voor verschillende batterijformaten, zonder concessies aan het interieur. Ook kunnen grote wielen tot 20 inch (diameter 740 mm) worden gemonteerd. Tot slot biedt het platform geavanceerde rijhulpsystemen en de nieuwste connectiviteits- en infotainmentsystemen, voor nog meer rijplezier en ontspanning.

De nieuwe C5 Aircross is ontwikkeld in Frankrijk en wordt geproduceerd in de fabriek van Citroën in Rennes. De verkoop start in de tweede helft van 2025 in de belangrijkste Europese markten. 
 

1 – KRACHTIGE, ROYALE EN AERODYNAMISCHE SUV

De nieuwe Citroën C5 Aircross combineert een assertieve en krachtige uitstraling met geoptimaliseerde aerodynamica en een ruim interieur. Het model bouwt voort op de designrevolutie van Citroën. In een SUV-markt waarin architectonische beperkingen en trends leiden tot overdreven, logge en inefficiënte ontwerpen, keert Citroën het tij door de kracht van een compacte, gespierde stijl te combineren met de aerodynamica van strakke, vloeiende lijnen.


DESIGN: EEN UITING VAN KRACHT EN AERODYNAMISCH VAKMANSCHAP

Bij het ontwerp van de nieuwe C5 Aircross hebben de designers van Citroën elk onderdeel, elk element en elk detail uitgewerkt met het oog op zowel vormgeving als efficiëntie.
De nieuwe C5 Aircross breekt met het ronde profiel van zijn voorganger en heeft de strakkere, scherpere lijnen van Citroëns nieuwe designtaal. De carrosserie heeft een grotere spoorbreedte en uitgesproken schouderlijnen. Het geheel vormt een compacte, robuuste eenheid met royale volumes, waarin eenvoud centraal staat.

De voorzijde straalt kracht uit. Het nieuwe Citroën-logo prijkt trots in het midden. De nieuwe driepunts lichtsignatuur van Citroën is hier uitgevoerd in opvallend slanke, horizontale segmenten, wat de elegantie van de voorzijde benadrukt en de breedte extra accentueert. De Citroën Matrix LED-koplampen zijn verbonden via een stijlvolle, glanzend zwarte strip. Een ander premium detail zijn de gegoten groeven in de bumper, die het vlakke oppervlak tot leven brengen en verwijzen naar het chevronmotief van de grille. Het geheel maakt een hoogwaardige indruk – een mix van moderniteit, technologie en karakter. Om de luchtweerstand te beperken en het verbruik te verlagen is bij de elektrische versie de voorzijde volledig gesloten.

Het silhouet is ontworpen voor efficiëntie. Van opzij gezien toont de nieuwe C5 Aircross vloeiende lijnen met een markante lijn die in één beweging van voor naar achter loopt. De aflopende neus van de motorkap oogt dynamisch en bevordert de luchtstroming. Het dak loopt licht af na de tweede zitrij, dat goed is voor de aerodynamica zonder in te leveren op binnenruimte; een duidelijk statement van het gezinsgerichte karakter van deze SUV. Dankzij het STLA Medium-platform blijft de hoogte beperkt tot 1,66 meter, wat helpt om de luchtweerstand te verlagen. De bodemvrijheid van 200 mm blijft daarbij behouden. Daarnaast zijn op verschillende plekken luchtgeleiders en openingen geïntegreerd om de aerodynamica verder te verbeteren.

In lijn met de voorzijde is de achterzijde van de C5 Aircross voorzien van een horizontaal glanzend zwart paneel. Dit accentueert de verticale achterklep. De strip versterkt visueel de breedte van de auto, terwijl de achterzijde bovenaan licht is afgerond voor betere aerodynamica en een krachtig schouderprofiel. Op de achterste zijpanelen bevinden zich aerodynamische elementen die zijn geïnspireerd op technologie en elektronica. Deze gegroefde, tweekleurige panelen helpen om de luchtstroming te geleiden.

Een belofte ingelost: de op de C5 Aircross Concept geïntroduceerde Citroën Light Wings zijn ook hier aanwezig. De kenmerkende driepunts-lichtsignatuur is extra spectaculair dankzij twee lichtpunten die los lijken te staan van de carrosserie, als vinnen aan weerszijden van de auto. Deze innovatie is zowel esthetisch als functioneel: de lichtunits combineren een uitgehold deel met twee uitstulpende luchtgeleiders voor de luchtstroom langs de carrosserie.

De focus op aerodynamica levert concrete voordelen op. De SCx-waarde is teruggebracht naar 0,75 – een flinke verbetering ten opzichte van de 0,84 van de vorige generatie C5 Aircross. Voor de klant betekent dit meer actieradius: op de snelweg komt dat neer op ruim 30 km extra in de elektrische versie ten opzichte van het vorige model.


ROYALE AFMETINGEN EN EEN GRAFISCHE STIJL

Dankzij de mogelijkheden van het STLA Medium-platform van Stellantis heeft Citroën de nieuwe C5 Aircross een perfect uitgebalanceerde vorm gegeven met bijzonder royale afmetingen: 4.652 mm lang (+150 mm) en 1.902 mm breed. De wielbasis is verlengd tot 2.784 mm – dat is 60 mm meer dan bij de vorige C5 Aircross. Deze groei komt bijna volledig ten goede aan de beenruimte achterin. Dat zorgt voor uitzonderlijke binnenruimte, vergelijkbaar met die van de C5 X, die op dit vlak de maatstaf vormt.

Qua design maakt dit platform het mogelijk om wielen met een diameter van 740 mm (+20 mm) te gebruiken, gecombineerd met velgen tot wel 20 inch – een primeur voor Citroën. Deze grote wielen geven het zijaanzicht van de auto extra kracht. De spectaculaire wielen van de nieuwe C5 Aircross zijn modulair opgebouwd. De velgen zijn ontworpen voor optimale aerodynamica, terwijl de geperforeerde delen helpen bij het koelen van de remmen.

De nieuwe Citroën C5 Aircross is voorzien van kleurclips, een designkenmerk van de nieuwste generatie Citroën-modellen. Deze personaliseerbare elementen zijn verwisselbaar en geven de auto een herkenbare grafische stijl. De slanke verticale accenten – in goudkleur of glanzend zwart – zitten op de voordeuren en de voorzijde van de auto. Ze zorgen voor een elegant detail, in een geraffineerd spel tussen de horizontale lijnen van de grille enerzijds en de dorpels en bovenzijde van de wielkasten anderzijds.


2 – ULTIEM COMFORT: EEN SUV ALS LOUNGE

Met de nieuwe C5 Aircross biedt Citroën de meest comfortabele geëlektrificeerde gezins-SUV in het C-segment. Het interieur is ontworpen volgens de principes van Citroëns C-Zen Lounge-architectuur, die streeft naar een loungeachtige sfeer waarin zowel passagiers als bestuurder zich prettig voelen en waarbij alles erop gericht is om het rijden zo makkelijk mogelijk te maken.
In de nieuwe Citroën C5 Aircross zitten passagiers alsof ze in een woonkamer plaatsnemen, met materialen en vormen die doen denken aan huiselijk meubilair – en net zo behaaglijk aanvoelen.
Citroëns ‘Sofa Design’ komt tot uiting in een lang, luchtig en horizontaal dashboard, dat is vormgegeven als een meubelstuk uit de woonkamer. Het onderste deel van het dashboard is bekleed met hoogwaardig schuimtextiel, dat doorloopt in de portierpanelen en stoelen. Zo ontstaat een harmonieus en comfortabel geheel. Er is keuze uit lichte of donkere kleurstellingen.

De warme sfeer in het interieur wordt versterkt door het uitgebreide Ambient Lighting-systeem, dat keuze biedt uit acht verschillende kleuren – opnieuw een primeur voor Citroën. De verlichting benadrukt op elegante wijze de horizontale opbouw van het dashboard en is ook terug te vinden rond de tweeters aan de uiteinden, in de portieren en onderaan de middenconsole. Een ander opvallend detail zijn de gekleurde stippen op het dashboard en de stoelen, als knipoog naar de kleurclips aan de buitenzijde van de auto.


Het beste van de Citroën Advanced Comfort® stoelen

De nieuwe Citroën Advanced Comfort®-stoelen zijn een essentieel onderdeel van het comfort aan boord van de C5 Aircross. Alleen al het gewatteerde design nodigt uit om lekker weg te zakken. Het resultaat van Citroëns eigen onderzoek en de ervaring die is opgedaan met andere modellen, zorgt in de nieuwe C5 Aircross voor een ongekend hoog comfortniveau.

De zitting en het onderste deel van de rugleuning zijn extra uitnodigend, met dikke delen van schuim met structuur. Het bovenste deel van de rugleuning omsluit de schouders en loopt vervolgens naar beneden in zijdelingse steunvlakken. Die zijn voor het eerst elektrisch verstelbaar: dankzij een pneumatisch systeem passen ze zich aan het lichaam van elke inzittende aan voor optimale ondersteuning en comfort. Voor wie het nog comfortabeler wil: de voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar in maximaal tien standen en bieden verwarming, ventilatie én massage met vijf programma’s.

Ook achterin profiteren passagiers van alle voordelen van Citroën Advanced Comfort®, met een zitbank en rugleuningen van hoogwaardig schuim. De rugleuningen zijn verstelbaar tussen 21° en 33°, voor een ideale zithouding – zeker bij lange ritten. Bij de hogere uitrustingsniveaus zijn de zitplaatsen achterin bovendien verwarmd.


Meer comfort dankzij Citroën Advanced Comfort® vering

Een ander belangrijk element van het uitzonderlijke comfort in de nieuwe C5 Aircross is de vering met Progressive Hydraulic Cushions®. Die vangt oneffenheden in het wegdek op en geeft de auto dat typische ‘vliegend tapijt’-gevoel. Het systeem zorgt voor optimaal contact tussen de wielen en het wegdek en biedt een perfect niveau van comfort voor de inzittenden – terwijl de auto ook gewoon leuk blijft om te rijden. Aan de voorzijde zijn er zelfs twee progressieve dempers: één voor compressie en één voor uitveren. Deze constructie zorgt voor extra soepelheid bij kleine oneffenheden, zonder dat het dempingsvermogen verloren gaat dat nodig is om de carrosserie stabiel te houden op hobbelige wegen. In dat soort situaties remt het systeem de verticale beweging geleidelijk af aan het eind van de veerweg. In tegenstelling tot een mechanische aanslag bij een conventionele schokdemper – die energie absorbeert maar ook deels weer teruggeeft als schok – vangt de hydraulische stop de energie op en voert die gecontroleerd af.


BESTUURDERSOMGEVING: DUIDELIJKHEID EN HELDERE INFORMATIE

Bij het ontwerp van de nieuwe C5 Aircross was het optimaliseren van de ergonomie in de bestuurdersomgeving van groot belang. Doel: moderne digitale schermen met duidelijke en aantrekkelijke graphics, zodat alle informatie direct zichtbaar en binnen handbereik is. Dat vermindert de mentale belasting en zorgt voor rust tijdens het rijden.


Een spectaculair Waterfall Touchscreen

De nieuwe Citroën C5 Aircross is uitgerust met het grootste centrale HD-touchscreen dat Stellantis ooit heeft aangeboden. Het scherm heeft een spectaculair lichte, verticale vormgeving en lijkt voor het dashboard te zweven, om vervolgens in één vloeiende beweging over te lopen in de middenconsole.

Het nieuwe HD Waterfall Touchscreen is deels aanpasbaar en deels vast, zodat essentiële functies altijd snel en eenvoudig toegankelijk zijn. Van boven naar beneden biedt het centrale scherm:

  • Een vaste statusbalk met essentiële info zoals de tijd, buitentemperatuur en batterijniveau van de smartphone.
  • Een groot, aanpasbaar deel met 3D-navigatie, bediening van het infotainmentsysteem en programmeerbare widgets voor directe toegang tot functies, in verschillende groottes en indelingen. Deze ruimte heeft meerdere pagina’s, met tot zestien widgets per pagina, die je eenvoudig kunt swipen zoals op een smartphone of tablet.
  • Een vaste bedieningsbalk voor snelle toegang tot de startpagina van het hoofdscherm, de telefoon, voertuiginstellingen en meer.
  • Directe toegang tot de klimaatregeling voor bestuurder en voorpassagier.

Voor extra gebruiksgemak is het scherm zo geplaatst dat je het makkelijk bedient terwijl de elleboog rust op de armsteun. De interface heeft aantrekkelijke graphics en maakt de bediening van de hoofd­functies simpel en intuïtief.


Een woonkamer op wielen, verbonden met de buitenwereld

De nieuwe C5 Aircross wordt geleverd met de nieuwste generatie infotainmentsystemen van Citroën, met onder andere connected 3D-navigatie en een compleet audiosysteem. Tot acht bestuurders kunnen een persoonlijk profiel aanmaken, waarin onder meer favoriete radiostations, vaste bestemmingen en de gewenste indeling van het centrale touchscreen worden opgeslagen.

Smartphone-integratie verloopt volledig draadloos en is compatibel met Apple CarPlay® en Android AutoTM. Er kunnen twee smartphones tegelijk worden verbonden via Bluetooth. De draadloze oplader van 15W zit in de middenconsole, onder een schuine hoek voor optimale ergonomie. Deze slimme plek is ideaal om je telefoon neer te leggen bij het instappen – en biedt bovendien een handige kijkhoek als je, bij stilstand, even iets wilt aflezen.

Met het spraakgestuurde systeem “Hello Citroën” kun je met natuurlijke commando’s functies bedienen, zoals het instellen van de temperatuur, de navigatie naar een opgeslagen bestemming starten, een favoriete zender selecteren of een telefoontje plegen.

Daarnaast biedt de nieuwe C5 Aircross nu ook ChatGPT van OpenAI, rechtstreeks geïntegreerd in het infotainmentsysteem. Met deze generatieve kunstmatige intelligentie tilt Citroën de spraakbediening naar een hoger niveau. Het systeem maakt gesprekken vloeiender en natuurlijker en zorgt voor nog meer comfort aan boord, dankzij een slimme digitale assistent die het dagelijkse leven onderweg makkelijker maakt.


Beter zicht voor meer veiligheid

Alle versies van de nieuwe C5 Aircross zijn standaard uitgerust met een 10-inch digitaal instrumentenpaneel, dat ideaal gepositioneerd is en volledig naar wens ingesteld kan worden. Afhankelijk van het uitrustingsniveau wordt dit aangevuld met een uitgebreide Head-Up Display: een groot kleurendisplay dat via de voorruit wordt geprojecteerd. Deze meeslepende technologie zorgt voor rust en overzicht tijdens het rijden, omdat de bestuurder zijn of haar blik op de weg kan houden terwijl alle relevante informatie in beeld is. Het grote Head-Up Display – 30% groter dan die van de C5 X – is in hoogte verstelbaar en kan naar eigen voorkeur worden ingesteld.

Goed zicht in het donker is cruciaal voor comfort én veiligheid. De nieuwe C5 Aircross is daarom leverbaar met Citroën Matrix LED-koplampen. Daarmee kun je altijd met grootlicht rijden zodra het schemerig wordt, zonder andere weggebruikers te verblinden. Elke koplamp bevat twintig afzonderlijke leds die automatisch aan- of uitgaan afhankelijk van het verkeer. Zo past de lichtbundel zich continu aan voor optimaal zicht zonder hinder voor anderen. Het geavanceerde Matrix LED-systeem herkent bovendien verkeersborden en dimt automatisch het licht op die plekken, zodat je niet verblind wordt door reflectie.


MEEST RUIME C‑SUV ACHTERIN, ONTWORPEN VOOR GEZINNEN

Helemaal in lijn met het Citroën DNA is de nieuwe C5 Aircross ontworpen om lange reizen met het gezin comfortabeler en eenvoudiger te maken. Dankzij de royale wielbasis van 2,78 meter biedt hij een interieur dat de maatstaf vormt in het segment – en duidelijk ruimer is dan zijn voorganger. Vooral achterin is dat goed merkbaar: de knieruimte is gelijk aan die van de C5 X en 51 mm groter dan bij de vorige generatie. Ook langere passagiers zitten prettig, met 68 mm meer hoofdruimte op de tweede rij dan voorheen. De rugleuningen zijn verstelbaar tussen 21° en 33°, wat bijdraagt aan het gevoel van reizen in comfortklasse.

Een nieuwe voorziening bij deze tweede generatie is de centrale armsteun met twee bekerhouders en twee sleuven voor smartphones. Opladen kan via twee USB-C-aansluitingen achter op de middenconsole, waar ook een 12V-aansluiting zit. Voorin zijn er nog eens twee USB-C-poorten en een 12V-aansluiting en in de bagageruimte zit een derde 12V-poort.

Het interieur profiteert bovendien van het licht dat binnenvalt via het grote panoramische glazen dak (1.069 x 720 mm). De voorzijde van het dak is elektrisch te openen voor ventilatie en een gevoel van ruimte. Een elektrisch bedienbaar zonnescherm kan het hele dak afdekken.

Dankzij het efficiënte ontwerp en het multi-energyconcept van het STLA Medium-platform van Stellantis biedt de nieuwe C5 Aircross een van de grootste bagageruimtes in zijn segment – ongeacht de aandrijving. Met de achterbank rechtop is er 565 dm³ beschikbaar (651 liter gemeten met water), en met neergeklapte bank loopt dat op tot 1.668 dm³. Dat er in de Plug-in HYBRID- en elektrische varianten geen bagageruimte verloren gaat, is een voordeel ten opzichte van de concurrentie.

Door de neerklapbare rugleuningen in de verhouding 40/20/40 is het laadvolume flexibel aan te passen. De bagageafdekking bestaat uit twee delen, zodat de kofferruimte altijd goed toegankelijk is. De C5 Aircross kan bovendien worden uitgerust met een elektrisch bedienbare achterklep met handsfree opening en sluiting.

De bagagevloer heeft een extra opbergvak van 75 dm³ en is in twee hoogtes instelbaar. Extra opbergruimte – in totaal bijna 40 liter, een record in dit segment – is verspreid over het hele interieur: van het grote dashboardkastje voorin, waar een fles van 1,5 liter in past, tot de deurvakken achterin en het royale compartiment onder de middenconsole.


3 – TECHNOLOGIE VOOR EXTRA GEMOEDSRUST

De technologieën aan boord van de nieuwe Citroën C5 Aircross omvatten ook rij- en parkeerhulpsystemen van de nieuwste generatie – op het hoogste niveau van Citroëns expertise. Zo biedt het Pack Drive Assist 2.0 een uitzonderlijk niveau van rijcomfort en veiligheid, met als hoogtepunt autonoom rijden op niveau 2. Het pakket omvat onder andere:

  • Semi-automatisch van rijstrook wisselen: deze functie is beschikbaar vanaf 70 km/u op snelwegen en wisselt automatisch van rijstrook nadat is gecontroleerd of er geen obstakels zijn. De bestuurder hoeft alleen op de OK-knop op het stuurwiel te drukken om te bevestigen.
  • Rear Traffic Alert: bij het inschakelen van de achteruitrijversnelling waarschuwt dit systeem voor naderende obstakels – zoals voetgangers, fietsers, auto’s, vrachtwagens of motoren – in de dodehoekzones achter de auto. Hiervoor wordt radartechnologie onder een hoek gebruikt.
  • Bestuurdersbewakingscamera: een camera houdt continu de ogen van de bestuurder in de gaten, terwijl een andere camera het traject van de auto controleert, vooral bij onbedoelde afwijkingen. Bij risico klinkt er een geluidssignaal en verschijnt er een waarschuwing in beeld.
  • Uitgebreide dodehoekdetectie: dit systeem gebruikt radar met een bereik tot 75 meter in plaats van de gebruikelijke ultrasone sensoren, die slechts tot enkele meters reiken.

VisioPark of VisioPark 360°, afhankelijk van het uitrustingsniveau. VisioPark bestaat uit een camera die wordt geactiveerd zodra de achteruit wordt ingeschakeld, in combinatie met acht parkeersensoren. Op het centrale scherm verschijnt dan een beeld van de situatie achter de auto, met keuze uit drie weergavemodi: normaal met hulplijnen, een panoramisch 180°-beeld of een gereconstrueerd bovenaanzicht. VisioPark 360° combineert vier camera’s en acht parkeersensoren en geeft een volledig 360°-beeld van de directe omgeving van de auto.


MOTORISERING: GROTER BEREIK VOOR MEER VRIJHEID

Het gevarieerde motorenaanbod van de nieuwe C5 Aircross weerspiegelt Citroëns multi-energie-strategie. Die sluit aan op de uiteenlopende wensen en gebruikspatronen van Europese klanten, biedt maximale keuzevrijheid en ondersteunt ieders overstap naar elektrificatie in eigen tempo.


C5 Aircross HYBRID 145 Automatic: de eerste stap naar elektrificatie

De HYBRID 48V-technologie biedt veel gebruiksgemak – zonder opladen, met een royale actieradius van meer dan 950 km (WLTP) – én de mogelijkheid om de CO₂-uitstoot, het brandstofverbruik en daarmee ook de gebruikskosten te verlagen. In stadsverkeer rijdt de nieuwe C5 Aircross HYBRID 145 tot 50% van de tijd volledig elektrisch.

De technologie combineert een nieuwe generatie 1.2-liter turbomotor met 100 kW (136 pk), speciaal ontwikkeld voor hybride aandrijving, met een permanente magneetsynchroon elektromotor van 9 kW (12 pk – piekvermogen 21 kW (28 pk)), gevoed door een 0,9 kWh-batterij onder de bestuurdersstoel. De elektromotor is direct geïntegreerd in de nieuwe zestraps eDCS-automaat met dubbele koppeling.

Het samenspel tussen de motoren verloopt automatisch en onmerkbaar. Bij lage snelheden ondersteunt de elektromotor de benzinemotor. Bij constante snelheden werken beide motoren samen om het verbruik te optimaliseren. In stadsverkeer en bij manoeuvreren rijdt de C5 Aircross HYBRID 145 elektrisch mits de batterij voldoende is opgeladen. Opladen gaat automatisch tijdens het afremmen.

Dankzij deze eigenschappen ligt het brandstofverbruik van de nieuwe C5 Aircross HYBRID 145 zo’n 15% lager dan dat van een benzinemodel zonder hybridetechniek. Vergeleken met de vorige generatie C5 Aircross is het verbruik – mede door de verbeterde aerodynamica – nog eens 4% lager.

C5 Aircross HYBRID Rechargeable 195 Automatic: grotere actieradius, elektrisch en hybride
De oplaadbare hybridetechnologie tilt de nieuwe C5 Aircross naar een hoger niveau en maakt hem tot een maatstaf in zijn segment als het gaat om gebruiksgemak. Hij biedt gemiddeld 86 km elektrische actieradius* – 33% meer dan zijn voorganger – en in stadsverkeer zelfs meer dan 100 km! Dankzij de grote brandstoftank van 55 liter – een toename van 28% – bedraagt de totale actieradius op de snelweg tot 650 km.

De Plug-in HYBRID-technologie van de nieuwe C5 Aircross combineert een 1,6-liter viercilinder turbomotor met 110 kW (150 pk) met een elektromotor van 92 kW (125 pk), gevoed door een 21 kWh-batterij onder de vloer in het midden van de auto. Samen leveren ze een systeemvermogen van 143 kW (195 pk). De elektromotor is geïntegreerd in de zeventraps eDCS-automaat met dubbele koppeling.

Afhankelijk van de rijsituatie en de gekozen rijmodus kunnen de twee motoren afzonderlijk of samen werken. De bestuurder heeft keuze uit drie rijmodi: HYBRID – de standaardstand – die beide motoren automatisch aanstuurt en de auto zo veel mogelijk elektrisch laat rijden om brandstofverbruik en uitstoot te beperken; Electric, voor volledig elektrisch rijden zolang de batterij dit toelaat, tot 135 km/u; en Sport, waarbij de elektromotor de benzinemotor ondersteunt voor maximale prestaties, met specifieke afstellingen voor gaspedaalrespons, transmissie en stuurinrichting.

De nieuwe Citroën C5 Aircross HYBRID Rechargeable 195 biedt het beste van twee werelden: actieradius en prestaties voor zorgeloze lange ritten én lokaal emissievrije mobiliteit in het dagelijks leven. Dankzij meer dan 100 km elektrische actieradius in de stad is dagelijks opladen voor veel gebruikers niet nodig. Via een 7,4 kW-laadpunt is de batterij in 2 uur en 55 minuten volgeladen.

Citroën ë-C5 Aircross: tot 680 km actieradius
Dankzij de flexibiliteit van het STLA Medium-platform kan Citroën een reeks volledig elektrische aandrijflijnen aanbieden. Die sluiten aan op de uiteenlopende behoeften van Europese klanten, op het gebied van zowel prestaties als actieradius, laadsnelheid en kosten in aanschaf en gebruik. De nieuwe ë-C5 Aircross is verkrijgbaar met twee 100% elektrische aandrijflijnen:

  • 210 Standard Range: een goed uitgebalanceerde en toegankelijke versie, met een elektromotor van 157 kW (210 pk) en een 73 kWh-batterij, goed voor 520 km actieradius*.
  • 230 High Range: gericht op lange afstanden, met een indrukwekkende actieradius van 680 km*, een elektromotor van 170 kW (230 pk) en een batterij van 97 kWh.

De bestuurder heeft keuze uit drie rijmodi. Normal is de standaardmodus, waarbij vermogen en koppel beperkt zijn zolang het gaspedaal tot 70% wordt ingedrukt; daarboven is het volledige vermogen beschikbaar. Eco maximaliseert de actieradius door de werking van verwarming en airconditioning te beperken en het motorvermogen te reduceren – al is ook hier alles indien nodig beschikbaar via een kick-down. Sport levert continu 100% vermogen en koppel, met specifieke afstellingen voor gaspedaal, stuurgedrag en transmissie voor maximale prestaties.

Het regeneratieve remsysteem werkt in drie standen en benut de bewegingsenergie van de auto om de batterij op te laden. Met de schakelpeddels achter het stuur zijn drie vertragingsniveaus te kiezen: -0,6 m/s², -1,2 m/s² of -1,8 m/s². Hoe hoger de vertraging, hoe groter de energieterugwinning. Bij de twee hoogste standen gaan automatisch de remlichten aan.

De Citroën ë-C5 Aircross kan worden uitgerust met een warmtepomp die zorgt voor een aangename temperatuur in het interieur, terwijl die aanzienlijk minder energie verbruikt dan een traditioneel verwarmingssysteem. Zo levert het gebruik van de warmtepomp bij temperaturen onder het vriespunt een actieradiuswinst op van 25 km. De ë-C5 Aircross beschikt daarnaast over verwarmbare stoelen en een verwarmd stuurwiel – voor optimaal comfort, met een minimale impact op het energieverbruik.

Het connected navigatiesysteem van de C5 Aircross bevat een tripplanner die de meest efficiënte route uitstippelt naar de gewenste bestemming, op basis van meerdere factoren die in real time worden bijgewerkt: afstand, laadstatus van de batterij bij vertrek (SOC), snelheidslimieten, wegtype, hoogteverschillen, verkeer, beschikbare laadpunten, enzovoort. Het systeem houdt automatisch rekening met benodigde laadmomenten onderweg en stelt de krachtigste beschikbare laadpunten voor om de reistijd te optimaliseren.

De Citroën ë-C5 Aircross biedt uitstekende laadprestaties in zijn segment en is ontworpen voor maximaal gebruiksgemak. Standaard is hij uitgerust met een 11 kW-boordlader. Vanaf 2026 is optioneel ook een 22 kW-boordlader met bidirectionele laadfunctie beschikbaar – voor ultrasnel AC-laden waarmee tot 160 km actieradius kan worden geladen in slechts tien minuten. De laadtijden tussen 20% en 80% zijn met de standaard 11 kW-boordlader:

  • Citroën ë-C5 Aircross 210: 6 uur en 45 minuten via een 7,4 kW-laadpunt, 4 uur en 30 minuten via een 11 kW-laadpunt, 30 minuten via een 160 kW DC-snellader.
  • Citroën ë-C5 Aircross 230: 8 uur en 55 minuten via een 7,4 kW-laadpunt, 6 uur en 30 minuten een 11 kW-laadpunt, 27 minuten via een 160 kW DC-snellader.

Vanaf 2026 kunnen uitvoeringen van de ë-C5 Aircross met een 11 of 22 kW-boordlader met bidirectionele laadfunctie gebruikmaken van V2L-technologie (Vehicle-to-Load). Daarmee kan de auto stroom leveren aan externe apparaten en verandert hij in een mobiele stroombron. V2L is ideaal in situaties waarin geen vaste stroomvoorziening voorhanden is – zoals tijdens een trip of bij buitenactiviteiten. Denk aan het opladen van een elektrische fiets, het aansluiten van een laptop, of zelfs het voeden van een kleine koelkast tijdens een picknick…


DE NIEUWE C5 AIRCROSS: DE KWALITEIT VAN ‘MADE IN FRANCE’

De nieuwe C5 Aircross is volledig in Frankrijk ontworpen en ontwikkeld en wordt geassembleerd in de historische Citroën-fabriek in Rennes (Bretagne). Met het oog op duurzaamheid en het verkleinen van de ecologische voetafdruk is de stoelbekleding gemaakt van gerecyclede stoffen.
Opvallend detail: het doorzichtige kunststof in de opbergvakken van de portieren en middenconsole bevat 20% wijndruivenstokken – afkomstig van biologische wijngaarden in Bourgogne. Deze wijnstokken worden normaal gesproken verbrand na de oogst. De nieuwe Citroën C5 Aircross is de eerste auto ter wereld waarin wijnstokken in het ontwerp zijn verwerkt. In totaal bevat het model 47 kg kunststof van gerecycled of biogebaseerd materiaal, 160 kg aan gerecyclede metalen onderdelen en 20% gerecycled rubber in de banden. Er wordt geen leer gebruikt en het gebruik van chroom is tot een minimum beperkt.

Een ander voorbeeld van Franse vakkennis is het batterijpakket van 97. Dit wordt geproduceerd in de ACC-gigafabriek in Douvrin. De batterijen van 73 en 97 kWh worden direct in de fabriek in Rennes geassembleerd. De elektrische aandrijfmodule (EDM) is ontworpen en geproduceerd in Frankrijk (Trémery) door de joint-venture NPE. De elektromotor is een permanente magneetsynchroonmotor, geproduceerd door de joint-venture STL-NIDEC, eveneens in Trémery. Deze nieuwe motorgeneratie levert meer vermogen en een hoger rendement. Tot slot wordt de omvormer – die tussen de batterij en elektromotor zit – geproduceerd door Stellantis in Valenciennes.

*WLTP gecombineerde cyclus, onder voorbehoud van homologatie.