• Vlaggenschip in SUV-range: stijlvol, scherp design, dynamisch, ruim en met enkel geëlektrificeerde aandrijving, waaronder volledig elektrisch met actieradius tot aan 700 km (WLTP)
  • Intelli-Lux Pixel HD-koplamptechnologie met meer dan 50.000 pixels
  • Tot 1.645 liter bagageruimte en handige opbergruimte in het interieur, zoals de semi-transparante Pixel Box van 36 liter
  • Gebouwd op voor elektrische aandrijving ontwikkeld STLA Medium-platform van Stellantis
  • Grandland Hybrid vanaf € 42.999,-, Grandland Plug-in Hybrid vanaf € 43.999,- en Grandland Electric vanaf € 45.999,-, (consumentenadviesprijzen incl. BTW)

De volledig nieuwe Opel Grandland beleefde afgelopen voorjaar zijn wereldpremière bij Opel in Eisenach. Deze tweede generatie van het vlaggenschip onder de Opel SUV-modellen beleeft nu zijn marktintroductie. Hij is stijlvol, dynamisch en ruim en alleen nog leverbaar met geëlektrificeerde aandrijflijnen. De opvallende kenmerken van het nieuwe model zijn het 3D Vizor-familiegezicht met het verlichte Blitz-logo, voor het eerst met de innovatieve ‘edge light’ technologie, de Intelli-Lux Pixel HD-koplamptechnologie met meer dan 50.000 pixels en de permanent verlichte Opel-belettering aan de achterzijde. Ook is de nieuwe Grandland flink ruimer dan de vorige modelgeneratie.

De Grandland Electric is uitgerust met een 157 kW (213 pk) sterke elektromotor die 345 Nm koppel levert. Daarmee accelereert hij in 9 seconden van 0-100 km/uur en is een topsnelheid mogelijk van 170 km/uur. Een 82 kWh batterij (netto capaciteit) levert een lokaal emissievrij rijbereik tot 582 kilometer (WLTP1) Ook is er een versie met een 73 kWh batterij (netto capaciteit) en een bereik tot 523 kilometer (WLTP1). Met de 97 kWh batterij (netto capaciteit), die binnenkort beschikbaar komt, zal de Grandland tot ongeveer 700 kilometer (WLTP1) kunnen rijden tussen laadstops. Opladen kan met maximaal 160 kW. Daarmee is de batterij binnen minder dan 30 minuten tot 80 procent te laden aan een openbare snellader. Via drie rijmodi is de sterkte van regeneratief afremmen in te stellen.

De nieuwe Grandland is er ook als Hybrid met 48-volt technologie, een 1,2-liter turbobenzinemotor met 100 kW (136 pk) en een 21 kW (28 pk) elektromotor, gecombineerd met een geëlektrificeerde 6-traps transmissie met dubbele koppeling. Bij lage snelheid in de stad kan de Hybrid tot 1 km puur elektrisch rijden. Bij afremmen wordt de elektromotor een dynamo en laadt die de batterij weer bij. De Grandland Plug-in Hybrid heeft een systeemvermogen van 143 kW (195 pk) en 350 Newtonmeter koppel en is uitgerust met een geëlektrificeerde 7-traps transmissie met dubbele koppeling. De Plug-in Hybrid haalt een topsnelheid van 220 km/uur accelereert van 0-100 km/uur in 7,8 seconden.

Nieuwe Intelli-Lux HD koplampen

Voor het eerst hebben de Intelli-Lux HD koplampen meer dan 50.000 lichtelementen (pixels). Om precies te zijn, zijn dat er 51.200, 25.600 voor elke koplamp. Via cameradetectie kunnen de koplampen andere verkeersdeelnemers nog scherper uit de bundel van groot licht houden dan de Intelli-Lux Matrix verlichtingstechnologie. De Intelli-Lux HD koplamptechnologie biedt specifieke verlichtingsfuncties binnen de bebouwde kom, buiten de bebouwde kom, voor bochten en slechte weersomstandigheden of mist. De technologie herkent ook reflecterende verkeersborden en zorgt er voor dat de lichtbundel daar niet rechtstreeks op valt om verblinding van de bestuurder te voorkomen. Ook zijn er verlichtingsanimaties bij het naderen of verlaten van de Grandland.

STLA Medium-platform

De nieuwe Grandland is de eerste Opel gebaseerd op het voor elektrische aandrijving ontwikkelde Stellantis STLA Medium-platform. Dit platform maakt integratie van het batterijpakket over de volle lengte en breedte van de vloer mogelijk. Daardoor is het pakket zeer plat, slechts 245 millimeter hoog. De luchtstroom onder de auto is geoptimaliseerd, met een zeer vlakke bodemplaat. De Electric en Plug-in Hybrid versies van de Grandland hebben een onderstel met Frequency Selective Damping technology. Door gebruik te maken van een extra klep in de schokdempers en een tweede oliecircuit past de dempingskarakteristiek zich aan het wegdek en de rijstijl aan. Op een klinkerweg en bij korte felle bewegingen zorgt deze technologie voor wat meer comfort. Bij een meer dynamische rijstijl zal de demping straffer worden voor een directer contact van de wielen met de weg. De technologie verhoogt ook de stabiliteit in bochten bij hoge snelheden bij hard remmen.